Zygmunt Nowak, urodzony 14 kwietnia 1934 roku w Starogardzie Gdańskim, a zmarły 3 kwietnia 2020 roku, to postać znana i ceniona w polskiej architekturze oraz urbanistyce.
Był on nie tylko architektem, ale również generalnym projektantem Poznańskiego Szybkiego Tramwaju, co stanowi jeden z jego najbardziej rozpoznawalnych wkładów w rozwój infrastruktury miasta.
Życiorys
Zygmunt Nowak to niezwykle uzdolniony architekt, który swoją edukację rozpoczął na Politechnice Poznańskiej, gdzie studiował komunikację oraz konstrukcję. Następnie kontynuował naukę na Uniwersytecie Warszawskim, w zakresie urbanistyki, a także zdobywał wiedzę w Gdańsku. Swoją stopień doktora uzyskał, broniąc pracy na Politechnice Wrocławskiej.
W latach 1968-1972 Nowak zajmował się projektowaniem dróg oraz mostów, a także kompleksowych systemów komunikacyjnych w miastach, skupiając się na Poznaniu. Po 1973 roku jego działalność projektowa przeniosła się do Łodzi, gdzie kontynuował prace w tym obszarze. Zyskał uznanie jako autor koncepcji szybkiego tramwaju, który miał znaczący wpływ na układ komunikacyjny Poznania.
W czasie swojej kariery, w latach 1968-1973, piastował stanowisko zastępcy kierownika w Miejskiej Pracowni Urbanistycznej w Poznaniu, a w latach 1973-1976 sprawował funkcję dyrektora Biura Rozwoju Łodzi. Po powrocie do Poznania w 1977 roku, brał aktywny udział w projektowaniu trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju jako główny projektant. Dodatkowo kierował Biurem Projektów Dróg i Mostów „Transprojekt”.
Zygmunt Nowak jest także członkiem Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji oraz Towarzystwa Urbanistów Polskich, w którym miał zaszczyt pełnić funkcję prezesa zarządu oddziału poznańskiego. Od 1992 roku prowadzi własną działalność gospodarczą w dziedzinie projektowania. Ponadto, dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem jako wykładowca na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Odznaczenia i nagrody
Wśród licznych osiągnięć Zygmunta Nowaka, istotną rolę odgrywają jego wyróżnienia, które podkreślają jego znaczenie w zakresie architektury i systemów transportowych.
- otrzymał Nagrodę im. Ignacego Prądzyńskiego „za wybitne osiągnięcia w rozwoju systemu transportu w aglomeracji poznańskiej w latach 1991–2005”, przyznawaną przez Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej,
- w 2015 roku został uhonorowany przez poznańskie Towarzystwo im. Hipolita Cegielskiego statuetką Złotego Hipolita.
Przypisy
- Laureaci Statuetki Złotego Hipolita - Towarzystwo im. Hipolita Cegielskiego [online], www.thc.org.pl [dostęp 18.03.2021 r.]
- https://tmir.sitk.org.pl/wp-content/uploads/2021/06/gazeta07_2020_druk.pdf
- http://tup.poznan.pl/uploads/komunikaty/komunikat%20TUP%20OP_2020.11.pdf
- Gazeta Wyborcza z 28.01.2012 Pestka? To moje dziecko – opowieść budowniczego. [dostęp 15.08.2012 r.]
- Nagrody dla zasłużonych dla poznańskiej komunikacji w Gazeta Wyborcza z 4.02.2007.
Pozostali ludzie w kategorii "Inne":
Jan Pillar | Johann Eduard Jacobsthal | Stefan Raszeja | Wojciech Jacobson-Jedlina | Czesław Wojewódka | Albin Ossowski | Józef Grzybek (harcerz) | Zbigniew Woźniak (prokurator)Oceń: Zygmunt Nowak (architekt)